March 26, 2012

hi :) mummy boleh x?

what have i done and what did u do? it doesn't matter what is it but the truth is how are you going to face it.

yeeppppyyy... ramai sangat remaja nak nikah awal kan.. kenape???? certain parents would say, "so why wait, go on with it.." while other parents... "haish tak payahla.. blajaq pun xhabis lagi, diri sendiri pun orang tanggung gatai sangat pasaipa nak kawen2 neh.. dah pi blajaq tuh.."

haish... macam2 kan.. so alkisahnya disini ialah pernikahan la senang cite..

kisah ni ana rasa nak kembangkan sket sebab kecoh gak kan.. kat fesbok lagilah.. so bagi ana, pernikahan itu indah.. lagi indah bernikah dengan keberkatan kedua ibu bapa dan juga redha Illahi.. so, tak semua orang mampu kan.. lagi2 la student, mane nak dikejarnye kuliah, mane nak dikejarnye rumah tangge dan tanggungjawab sebagai seorang zaujah.. besar tu tanggungjawab.. so bagi ana, nikah is not just about nikah.. ianya adalah tanggungjawab sesama pasangan untuk membentuk sebuah perhubungan malah keluarga yang harmoni.. bukan mudah, ya memang bukan mudah, ana pun ada baca dari blog2 yang lain tapi sebenarnya lebih banyak bunga dari durinya...

mungkin seperti sahabat2 ana yang lain, dah ade pasangan masing2 kan,, asyik mesej, call, jumpa, date, saling sayang menyayang,,, bagi pendapat seorang anak kecil yg masih mentah seperti ana,, ana rasa nikah khitbah atau nikah gantung itu sangat sesuai bagi kita yang tengah belajar.. sebab ape?
let see, mesej, date, sayang2... itu semua dengan si dia yang belum halal untuk kita, tapi bila dah nikah khitbah/gantung, nak mesej ke, call ke, date ke.. ha suka hatilah.. DIA MILIKMU YANG HALAL .. so taklah mendatangkan maksiat dan dosa kan.. tapi yang tak kahwin2.. date dan bertunang bertahun2 tapi ble mesej atau dok post kat fesbok.. gne panggilan mummy la papa lah.. hahhaha.. lawak la..


kirenye kalau dah bernikah segalanya halal bagi anda.. malah kalau selalu call dan bersayang2 sekalipun, bukan je elak maksiat dan dosa malah mendapat keberkatan.. tak gitu...???


lagi pula, bagi nikah khitbah ni, si isteri belum ada hak nafkah lagi.. masih bawah tanggungan ibu bapa.. tapi dengan syarat suami isteri ini tidak tinggal bersama... kalau tinggal bersama, maka putuslah nama nikah khitbah ni... jadilah nikah biase je.. maka hak nafkah perlu diberi kepada isteri... hehe ade gak ana dengar dari sahabat2 yang lain dan bernikah.. alhamdulillah..

hehe so ini adalah galakan untuk mereka2 yang dok bercouple takpun dah ade calon...ha boleh pandang2, nak pegang2 tak boleh! :))))

hi,,,, itu je.. ana pun xde banyak sangat ilmu pun.. sekadar menulis!

jazakallah

p/s: tahniah kepada mereka yang dah bernikah.. moga Allah sentiasa memberkatimu... :D





No comments:

Post a Comment